KERKDIENSTEN AGENDA

Zondag 8 september: Startzondag Voorganger: ds. Niek Scholten, m.m.v. Het Aerd en Houtkoor o.l.v. Xandra Mizée, Jaap Stork en Boni Rietveld met zijn trompettisten; kleine expositie met werk van Nynke Schepers.

Lezingen: Exodus 19,1-8a; 2 Samuel 6,12b-16 en Lukas 16,19-22

Zondag 8 september is het Startzondag: begin van een nieuw seizoen van samenkomen, ontmoeten en bezinnen in en rond onze kerk. Thema is: ‘Het hart omhoog’. We mogen soms ‘boven onszelf uit’ leven, reiken naar hoop die niet altijd tastbaar is, maar wel wordt aangereikt. Geloof - vertrouwen - richt zich op wat achter de horizon wordt verwacht en boven ons denken uit mag worden vermoed. Na de dienst ene kort gesprek met kunstenares Nynke Schepers, de mogelijkheid haar werk te bekijken, koffie en een lunch om elkaar te begroeten en te ontmoeten.

In het Johannesevangelie zegt Jezus, in het gesprek met Nicodemus, iets intrigerend: dat we ‘van bovenaf opnieuw’ geboren moeten worden. In dat hele Evangelie is Jezus voortdurend op die verbinding met boven uit, níet om van de aarde en het aardse weg te vluchten, maar wel om de zwaarte van het aardse leven met een zekere lichtheid tegemoet te treden. Het ‘omhoog’ - d.a. Shaffy: ‘Hoog, Sammy, kijk omhoog’ - vinden we terug in het werk van Nynke. Een vader die zijn kind optilt, dansende figuren, een kind met een vlieger: uit het (zware) materiaal komt een opwaartse lichtheid tevoorschijn. We lezen over ‘die mij droeg’, over de dansende David en over de arme Lazarus die door de engelen gedragen wordt tot in Abrams schoot.